واحد فوريتهاي پزشكي115 با اتخاذ تدابير مديريتي به منظور پيشگيري از حوادث و بلايا، ارتقاي ايمني و نيز پايش ، كنترل و ارزيابي مستمر بصورت شبانه روزي بر نحوه ارائه خدمات در فوريتها ، همچنين برنامه ريزي براي ارتقاي كمي و كيفي خدمات در حوزه اورژانس پيش بيمارستاني ، هدايت و انتقال بيماران و مصدومين حوادث بعهده دارد.
همچنين فعاليت در بحران ، برگزاري مانور با ساير سازمانهاي ذيربط براي ايجاد آمادگي و تمرين فعال شدن سيستم فرماندهي حادثه ICS و استقرار سامانه مديريت حادثه در زمان بحران در مركز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي فعاليت مي نمايد.
واحد ستادي اورژانس115 وظايف زير را عهده دار مي باشد :
- نظارت بر عملكرد پايگاهها
- نظارت بر عملكرد مركز پيام
- بررسي شكايات و انتقادات
- بررسي سيستم ارتباطات راديويي
- نظارت بر توزيع تجهيزات تخصصي
- نظارت بر عملكرد شركت طرف قرارداد
- تهيه بانك اطلاعات نيروي انساني و ...
- دريافت گزارش حوادث ويژه
- بررسي موقعيت استقرار پايگاهها
- پيگيري احداث و راه اندازي پايگاهها
يكي از مهمترين معيارهاي توسعه جوامع، ارائه مراقبت هاي بهداشتي ودرماني لازم به آحاد مردم است ازمهمترين اركان مراقبتهاي درماني را مراقبتهاي اورژانسي از نوع پيش بيمارستاني و بيمارستاني تشكيل مي دهد. مراقبت هاي پيش بيمارستاني به آن دسته از خدماتي اطلاق مي شود كه از بالين بيمار شروع شده و به اورژانس بيمارستان ختم مي شود ومراقبت هاي بيمارستاني نيز به آن دسته ازخدماتي گفته مي شود كه شبكه جامعي از پرسنل ، تجهيزات ومنابع را دارد و به منظور كمك رساني وارائه مراقبتهاي پزشكي اورژانس به جامعه تدوين شده است.
اورژانس پيش بيمارستاني ۱۱۵ شهرستان اليگودرز از دو واحد تشكيل شده است :
مركز اطلاعات و فرماندهي اورژانس ۱۱۵
پرسنل اين مركز شامل پزشك و كارشناسان پرستاري بصورت شبانه روزي پاسخگويي تلفن ۱۱۵ مي باشنداين مركز علاوه بر ارائه راهنمايي و مشاوره به تماس گيرندگان در صورت نياز نسبت به اعزام آمبولانس در اسرع وقت و از نزديك ترين پايگاه به محل حادثه اقدام مي نمايد.
پايگاه فعال شهري و جاده اي
تكنسين هاي شاغل در پايگاه طبق دستور مركز اطلاعات و فرماندهي اورژانس ۱۱۵ به محل حادثه اعزام مي شوند و بعد از انجام معاينات دقيق بيمار با پزشك مستقر در مركز ۱۱۵ مشاوره انجام مي دهند و طبق تشخيص پزشك، يكي از اقدامات درماني از جمله درمان در محل يا اعزام بيمار به نزديك ترين مركز درماني اقدام مي نمايند.
اهداف و برنامه ها:
توسعه كمي
گسترش عرصه خدمت رساني از طريق
توسعه و روزآمد نمودن داشته هاي سخت افزاري سامانه
افزايش در تعداد پايگاه ها به تناسب جمعيت منطقه
جذب امكانات و توان ديگر سازمان ها و نهادها در راستاي اهداف سامانه وارتقاي سطح مشاركت هاي بين بخشي
ايجاد سامانه نظرسنجي از ارباب رجوع و خدمت گيرندگان
بسترسازي فرهنگي و آشناسازي جامعه با ماهيت كاري سامانه
گسترش امكانات و پوشش ارتباطي بي سيم و مخابراتي
توسعه كيفي
افزايش كيفيت خدمت رساني از طريق
توسعه آموزش و مهارت هاي كاركنان
تدوين نظام كارآمد پايش و ارزشيابي عملكرد سامانه
نوسازي و بهسازي ناوگان خودرويي سامانه
نوسازي و بهسازي فيزيكي پايگاه هاي موجود