كودكان و نوجوانان آينده سازان كشور هستند ، بدين سبب سلامت جسمي ، رواني و اجتماعي آنان تضمين كننده سلامت حال و آينده جامعه است . توجه به بهداشت اين گروه از اهميت ويژه اي برخوردار است چرا كه :
- بخش عظيمي از جمعيت كشور را تشكيل مي دهند .
- به دليل كامل نشدن مهارت ها و شرايط سني ، آسيب پذير و در معرض ابتلاء به بيماريهاي عفوني خطرناك هستند
- پايه گذاري رفتارهاي بهداشتي در اين سنين صورت مي گيرد .
- از مهمترين گروههاي در معرض خطر حوادث ، سوانح و نيز خشونت هستند.
- دانش آموزان چون در سن فراگيري هستند قادرند آموزشهاي بهداشتي را به خوبي بياموزند ، بكار گيرند و به خانواده و اجتماع انتقال دهند .
با توجه به اين نكات برنامه بهداشت مدارس از جايگاه و اهميت ويژه اي در ارتقاء سطح سلامت دانش آموزان و جامعه برخوردار است . مجريان اين برنامه تلاش مي كنند از طريق جلب مشاركت دانش آموزان ، اولياء آنان و كاركنان مدارس به اهداف خود دست يابند .
بازوان اجرايي برنامه بهداشت مدارس در نظام شبكه هاي بهداشتي درماني كشور در مناطق روستايي ، بهورزان و در مناطق شهري كاردان هاي بهداشتي هستند .
هدف از بهداشت مدارس تأمين ، حفظ و ارتقاي سلامت جسماني و رواني دانش آموزان و در نهايت جامعه است . دانش آموزان بايد بدانند چگونه از خود مراقبت نمايند و چه اقداماتي براي سالم نگاهداشتن اعضاء بدن خود انجام دهند ؟ بهداشت محيط در سلامت افراد جامعه چه نقشي دارد و تغذيه صحيح تا چه حد در سلامت جسمي و پيشرفت تحصيلي آنها موثر است ؟
واحد بهداشت مدار س اين شهرستان از سال 75 همزمان با شروع به كار شبكه فعاليت خود را آغاز نموده است .
شرح وظايف واحد بهداشت مدارس :
- جمع آوري و تحليل اطلاعات و آمار فعاليتها و گزارش به مركز بهداشت استان .
- بررسي و شناخت وضع موجود بهداشت مدارس شهرستان به منظور تعيين نيازها و اولويتها.
- همكاري در انجام تحقيقات و طرح هاي كاربردي در زمينه بهداشت مدارس.
- تهيه مطالب لازم در زمينه بهداشت مدارس جهت آموزش به دانش آموزان ، معلمين ، كاركنان مدرسه و والدين دانش آموزان.
- اجراي ضوابط استاندارها و دستورالعملهاي ابلاغي.
- بررسي و شناخت مسائل و مشكلات و همكاري و كوشش و ارائه طريق جهت رفع آن.
- پيشنهاد و همكاري در تهيه و تدارك تجهيزات و ملزومات بهداشت مدارس .
- ايجاد هماهنگي لا زم بين خدمات بهداشت مدارس و ساير واحدها.
- ايجاد هماهنگي لا زم و همكاري همه جانبه با مسئولين بهداشت و تغذيه آموزش و پرورش.
- جلب مشاركت مردم و دانش آموزان و كاركنان مدرسه در جهت ارتقاء سطح بهداشت مدارس.
- نظارت و كنترل مستمر و مداوم از فعاليتهاي بهداشت مدارس.
- غربالگري دانش آموزان بصورت ساليانه توسط پرسنل مراكز بهداشتي درماني در مراكز ( اين معاينات شامل اندازه گيري قد، وزن و BMI و رسم نمودار آن ، معاينه چشم از نظر ميزان بينايي و بيماريهاي چشم و معاينه گوش از نظر ميزان شنوايي و بيماريهاي آن و معاينه لثه و دندان ، پوست و مو، اختلالهاي رفتاري مثل لكنت زبان و پرخاشگري ، شب ادراري و .... مي باشد . اين معاينات تماماً توسط بهورز يا كاردان منطقه صورت ميگيرد . و سپس هر سه سال يكبار دانش آموزان معاينه شده توسط پزشك مركز بهداشتي درماني معاينه مي شوند ( شامل كلاس اول يا بدو ورود به دبستان كلاس سوم ابتدايي ، كلاس اول راهنمايي و اول دبيرستان )
معاينات پزشك شامل بررسي ، سرو گردن ، بيني و سينوسها ، دهان و حلق ، و حنجره و قلب و عروق ، ريه و قفسه سينه ، اندازه گيري فشار خون ، بررسي ستون فقرات ، شكم ، دستگاه تناسلي و ادراري و ... است . لازم به ذكر است كه تمامي معاينات و چگونگي آن در شناسنامه سلامت دانش آموزان وجود دارد .
* درمراكز بهداشتي درماني وخانه هاي بهداشت كاردانان وبهورزان عهده دارامور مربوط به آموزش,معاينات دانش آموزان وارسال آمارمي باشند.